NAVIGARE
CURS VALUTAR
dsl

Terra

Raportul Macierewicz, un document exploziv

...de -

Raportul Macierewicz, un document exploziv
« Imaginea 1 din 1 »

Publicăm o sinteză a Raportului Macierewicz, urmând să revenim în numerele următoare cu mai multe aspecte din acest document, extrem de importante pentru clarificarea schimbărilor ce s-au petrecut, după 1989, în sectorul de mare sensibilitate – cel al serviciilor de informații – într-o țară fostă membră a Tratatului de la Varșovia, promovată ca model în procesul de democratizare și occidentalizare a foștilor sateliți estici ai, până la 31 decembrie 1991, măreței Uniuni Sovietice. În februarie 2007, Polonia a declasificat și a publicat Raportul Comisiei de Verificare asupra Serviciilor de Informații Militare (WSI), succesorul din perioada 1991-2006 al Serviciului Intern Militar (WSW) din era comunistă. Raportul avea să producă o uriașă surpriză dezvăluind lipsa totală a vreunui control parlamentar, executiv sau intra-servicii, probând astfel faptul că resursele și politicile de personal rămăseseră practic fără nici un control timp de 15 ani. Drept urmare, serviciile de informații sovietice / ruse au continuat să exercite o influență enormă în serviciul de informații polonez - majoritatea conducătorilor săi de la vârf fiind școliți de partenerii sovietici sau ruși și, foarte probabil, recrutați de serviciul de informații militare sovietic (GRU) – iar implicările în abuzurile economice, jefuirea proprietății de stat și crima organizată au fost atât de omniprezente încât au devenit abuzuri instituționale. Personalul WSI a încercat să-și protejeze angajarea în aceste activități ilegale prin extinderea influenței politice și infiltrarea opiniei publice poloneze, toate acestea subminând însăși fundamentele noii democrații poloneze. Ca o consecință a acestui raport, al cărui rezumat îl prezentăm în continuare, WSI a fost dizolvat și s-au înființat noi instituții pe modele democratice occidentale, cu asistența vestului, Polonia oferind, se pare - abia după acest moment - și modelul atât de mult clamat anterior, fără a fi altceva decât o enormă intoxicare informativă.
Raportul dezvăluie, de asemenea, informații asupra persoanelor cu funcții de conducere în stat care nu au întreprins măsuri pentru stoparea activităților serviciilor speciale militare care încălcau prevederile legii. Serviciile de informații militare (WSI) și predecesoarele legale ale acestora – entitățile care au efectuat operațiuni de informații și contrainformații militare, care erau parte integrantă a Armatei Poloneze. Fiind parte a Armatei Poloneze, serviciile militare speciale puteau acționa exclusiv în scopul apărării și siguranței Statului. Obligațiile strict determinate ale WSI includeau numai sarcini referitoare la identificarea și contracararea amenințărilor la adresa apărării Statului și la încălcarea secretului de stat în problema apărării. Comisia de verificare a fost înființată pentru a asista procesul de lichidare a serviciilor de informații militare – WSI (procesul a început în vara anului 2006 prin trei hotărâri ale Parlamentului, emise la data de 9 iunie). Comisia a colectat și verificat materiale provenite din audierea militarilor WSI și a altor persoane, din dosarele din arhivă aflate la dispoziția WSI. Apoi, după desființarea WSI, la 30 septembrie 2006, dosarele au fost puse la dispoziția noilor servicii: SKW (Serviciul de Contrainformații Militare), SWW (Serviciul de Informații Militare), IPN (Institutul Memorial Național), CAW (Arhivele Militare Centrale).
Transformările care au avut loc în Armată, după 1989, au lăsat intacte structurile de bază și vechile cadre ale forțelor speciale și le-au subordonat managementului ofițerilor proveniți din Direcția a 2-a a Statului Major General. Dosarele fostelor servicii de informații militare și dosarele întocmite în mod curent de diversele unități WSI au fost sistematic distruse sau ascunse. În schimb, a fost inițiat procesul de stabilire a unui nou sistem cu scopul ascunderii de materiale înainte de intrarea în vigoare a legislației vetting. De exemplu, a fost dovedită încercarea de distrugere a datelor personale prin ștergerea cu ajutorul unui marker din registrul agenților din perioada anilor 70-80, din Wybrezeze Gdanskie (Trei Orașe: Gdansk-Sopot-Regiunea Gdynia). Raportul conține 24 de documente anexe, în care sunt prezentate mult mai detaliat față de Raport, problemele de mai sus.
WSI – origini
În anii 80, serviciile militate ale Republicii Populare Polonia erau formate din două structuri. Acestea erau: Direcția a 2-a a Statului Major General al Armatei Populare Poloneze și Serviciile Interne Militare (WSW) provenite din fostele Informații Militare, acționând simultan și ca C.I. și ca poliție militară, dar fiind de fapt mai mult un fel de poliție politică militară. În toamna anului 1991, structura a fost denumită Serviciile de Informații Militare. În 2006, Parlamentul a decis dizolvarea WSI și a înființat două servicii separate: Serviciul de Contrainformații Militare – MCIS și Serviciul de Informații Militare – MIS (SKW și SWW în poloneză). Schimbările organizatorice efectuate la sfârșitul anilor 80 și la începutul anilor 90 nu au avut un impact crucial. Serviciile (Militare) a jucat continuu rolul unui aparat politic: printre cei aproape 10.000 de colaboratori ai serviciilor militare care acționau, în anul 1990, atât în țară, cât și în străinătate, cel puțin 2500 (25%) erau persoane foarte bine plasate în instituțiile economice și administrative centrale ale țării. Această problemă este ilustrată mai jos, lista conținând 2457 de colaboratori WSI (WSW), care erau plasați ca „valori active” ale WSI în instituțiile civile ale (așa-numitei) Republici Populare Poloneze. Printre altele, erau plasați în:
· Administrația la nivel național: 204 (incluzând 108 numai la nivelul Ministerului de externe)
· Organizațiile politice și sociale: 24
· Academii și universități: 207 profesori universitari, 342 studenți, 38 membrii al Academiei Poloneze de Științe, 41 de angajați ai institutelor de cercetare.
· Școli: 25 în licee, școli elementare, profesionale și tehnice.
· Jurnaliști din TV, radio și presă: 67
· Instituții artistice și culturale, edituri și tipografii: 21
· Instituții medicale și spitale: 34
· Companii de asigurări și bănci: 18
· „Centrala Internațională de Comerț” – companii și camere de comerț exterior: 471
· Companii de producție ale armatei: 19
· Companii de energie și combustibil: 32
· Companii de transport: 272
· Companii din sectorul maritim (în afară de cele de transport menționate mai sus): 101
· Alte ramuri ale economiei: 407
· Centre de cercetare și dezvoltare pentru industrie, birouri de proiectare etc.: 49
· Asociații, inclusiv asociații locative: 38
Câte un colaborator era plasat, printre alte instituții, și în: închisori, oficii de muncă, Imprimeria statului, companii de taximetre, Institutul de meteorologie, cluburi sportive, Monetăria Statului și multe alte instituții.
WSI și-a înființat, de asemenea, o rețea de firme pe teritoriul unor state neutre (din Scandinavia până în țările mediteraneene), care activau legal drept întreprinderi comerciale. Au fost identificate diverse surse ale spionajului militar care se ocupau de:
· contrabandă și comerț ilegal cu componente pentru calculatoare;
· tranzacții bancare externe din fondurile statului din „Centrala de Comerț Exterior”;
· răscumpărarea datoriei poloneze prin „Fondul de Administrare a Datoriei Externe” (FOZZ);
· însușirea moștenirilor unor foști cetățeni polonezi decedați în afara granițelor;
· comerț de arme cu teroriști (mai ales arabi);
· înființarea de companii mixte (joint ventures) cu firme poloneze prin intermediul unor colaboratori secreți. Informațiile externe ale WSI au încercat de asemenea foarte intensiv să își înființeze propria televiziune. Motivul inițial pentru asemenea activități a fost facilitatea plasării de colaboratori secreți în Occident.

Rezumatul Raportului
asupra acțiunilor unor militari și angajați ai Serviciilor de Informații Militare (WSI) care au efectuat activități de spionaj și contraspionaj militar îndreptate împotriva intereselor apărării statului și a siguranței armatei poloneze
Introducere
Raportul conține informații asupra activității unor militari și angajați ai serviciilor speciale (și a altor persoane care au cooperat cu acestea) privind:
· Dezvăluirea sau utilizarea unor informații declarate secret de stat;
· Omiterea declarării unor fapte cu caracter penal;
· Obstrucționarea și împiedicarea anchetelor penale;
· Utilizarea violenței și a presiunilor ilegale;
· Exercitarea unor influențe ilegale asupra deciziilor autorităților publice;
· Păstrarea secretului asupra cooperării cu întreprinzători și persoane care activează în media (publică);
· Falsificarea informațiilor pentru a exercita sau a extinde anchete penale împotriva anumitor persoane;
· Obținerea de beneficii financiare sau personale în urma acțiunilor de mai sus;
· și alte acțiuni îndreptate împotriva intereselor apărării statului și a siguranței armatei poloneze.

(continuare în numărul viitor)

Articole din aceeaşi categorie:

Articole de acelaşi autor:


Inregistrare domenii