Cât de periculoasă-i ceaţa ?
...de Rusi Alexandru
Acest obişnuit fenomen meteorologic ,prezent pe teritoriul a mai toate ţările de pe mapamond, la unele fiind de altfel un fel de suport definitoriu al climei , vezi Anglia de pildă, are anumite elemente care inspiră autorii melodiilor de mare succes, regizorii filmelor horror şi sporeşte neliniştea tuturor poliţiilor lumii deoarece, pe timp de negură au loc cele mai crâncene infracţiuni , cele la regimul rutier fiind în top. Ceaţa inspiră teamă, nelinişte , teroare, spaime dificil de definit, o stare de permanentă alarmă, cu deosebire a celor de la volan pentru că , simplu şi extrem de logic , ceea ce nu se vede se poate presupune sau ar trebui să fie presupus ca având o anume încărcătură de periculozitate ascunsă în zidul lăptos , de nepătruns al ceţii! Pe timp de ceaţă, ceaţă densă care legitimizează sintagma “nu vezi la un metru înaintea ta” orice driver , chiar cei cu mare experienţă , simte o anume doză de încordare , de nelinişte. Sunt sentimente fireşti şi numai retardaţii ,idioaţii şi cretinii , râd superior citind sau auzind astfel de formulări. Orice om cu scaun la cap ştie că reducerea până la anulare a vizibilităţii reprezintă una dintre cele mai de seamă încercări pentru orice şofer. A unui şofer cu minte şi logică, bun simţ şi, acea atât de necesară şi responsabilă , doză de autoprotecţie. Dincolo de această categorie,se află segmentul ,pietonal şi cel şoferesc, la care aceste calităţi definitorii pentru omul contemporan , sunt sublime dar lipsesc cu desăvârşire.Este vorba de categoriile sociale ale nepăsătorilor, ignoranţilor,teribiliştilor,agresivilor,a celor care sunt convinşi că poziţia socială a părinţilor – parlamentar, bancher, ministru, politician,etc- se răsfrânge şi asupră-le şi chiar dacă nu vor să respecte legea,produc un eveniment grav sau catastrofal, ei bine , ei nu vor suferi nici o consecinţă! Se mai zice că “Dacă prostia ar durea multă lume s-ar văita”! Analiza , chiar şi sumară a unor evenimente rutiere , este suficientă pentru a constata doza de adevăr ce se ascunde în spatele acestei sintagme. Iată în aceste zile ,iarna şi-a făcu intrarea în peisajul autohton prin poarta de vest a cetăţii , astfel că ofensiva generalului iarnă a adus aici ninsori, ceaţă şi polei adică tocmai elementele producătoare de mare necaz ,îndeosebi în lumea celor care conduc autovehicule. Argumentul suprem invocat de noi , cu titlu de avertisment şi prevenire a unor situaţii de mare risc, îl constituie aducerea sub ochii dvs. a unor catastrofe rutiere consumate cu ceva timp în urmă în unele ţări a căror statistică rutieră, inclusiv cea legată de dinamica accidentelor, nu este comunicată diviziei de specialitate a ONU. Iată , spre pildă , catastrofa rutieră din China, una din cele multe şi extrem de sângeroasă, care a îndoliat multe familii din China : 60 de persoane au murit in urma a trei accidente rutiere produse in China, intr-o singură zi. 35 de studenţi si-au pierdut viata in urma coliziunii dintre un autoturism şi un autocar, in orajul Tianjin, aproape de Beijing. Alte 19 persoane au fost rănite in acelaşi accident. Autocarul transporta 55 de pasageri, majoritatea studenţi care se intorceau la şcoală după o vacanţă naţională de şapte zile.În paralel, in provincia Anhui, zece persoane au murit şi alte 19 au fost rănite in urma coliziunii in lanţ a 24 de vehicule. Ciocnirile au avut loc pe fondul ceţii dense. Alte 11 persoane care se aflau intr-un microbuz şi-au pierdut viaţa intr-o coliziune cu un camion, in provincia Henan.Cauza determinantă , aceeaşi viteză neadaptată la condiţiile de aderenţă –polei- şi vizibilitate (ceaţă densă) Evenimente similare consumate sau determinate de aceleaşi cauze (polei şi ceaţă) s-a înregistrat în Germania, SUA, Anglia ,dovadă certă a caracterului pandemic al accidentului de cirulaţie ca şi a ignorării celor mai elementare reguli de prudenţă şi bun simţ. Destule evenimente rutiere de o gravitate ce le acordă calificatvul de “catastrofe rutiere” sunt comise de inconştienţi care , în pofida reducerii vizibilităţii şi a aderenţei la carosabil ca urmare a acoperirii acestuia cu polei sau gheaţă, se lansează , absolut nebuneşte, în depăşiri repetate până ce isprvesc în bing-bangul unei coliziuni mortale. La noi în ţară , cele două autostrăzi au adunat deja suficient de multe coliziuni cu 30 sau 50 ori 60 de autovehicule implicate ca urmare a neadaptării vitezei şi ignorării celor mai elementare reguli de prudenţă şi autoprotecţie. Absenţa la lecţiile anterioare de bun simţ ale autorilor se prezumă ! Ceaţa şi poleiiul , zăpada şi gheaţa vor fi elemente de mare risc de-acum înainte . Nu depăşiţi viteza de 15 cel mult 20 de kilometri la oră în atari împrejurări odată cu sporirea atenţiei şi suplimentare a dozei de prudenţă care implică asigurarea şi reasigurare înaintea de a oefectua orice manevră de schimbarea a direcţiei de deplasare , a benzii de circulaţie ori a unui viraj , mai ales cel spre stânga ! Pe ceaţă densă se recomandă refugierea într-un spaţiu amenajat de parcare şi aşteptarea ridicării sau diminuării acesteia. Cine îşi continuă deplasarea , în condiţiile menţionate, îşi asumă un mare risc.