Carnet rutier
...de Alexandru Ruşi
Definiţia acestui gen de comportament al persoanei de la volan poate fi extrem de simplă sau elaborată, de-a dreptul complicată şi cu atât mai dificil de pătruns. Conduita preventivă este acea stare de înţelegere a dificultăţilor cu care un şofer se poate confrunta şi, pe cale de consecinţă, adoptarea stilului de conducere la condiţiile de drum, influenţă meteo, vizibilitate şi aderenţă a pneurilor astfel încît să fie exclusă transformarea riscului existent în risc consumat.
Primul element ce se cere a fi subliniat în cadrul raportului şofer-drum-maşină este gradul de instruire, cultivare, reţinere şi aplicare de către şofer a acestor elemente preventive care ţin, atenţie, de bun simţ, autoprotecţie şi nivel de civism sau educaţie. Subiectul ales spre a fi prezentat are în vedere iminenta mare automobilistică care va începe probabil din după amiaza zilei de marţi 31 aprilie. Este absolut cert faptul că marile centre urbane se vor goli, iar autoexcursioniştii vor porni către zonele preferate, la munte, mare, Deltă, alte zone de agrement.
Drumurile naţionale, cele două autostrăzi şi apendicele celorlalte, neterminate sau deja deteriorate, vor geme sub povara autovehiculelor care se vor fugări unele pe altele spre a-şi agonisi locurile fruntaşe. Este primul exemplu de asumare a unor riscuri inutile. Rularea în coloană este obositoare, deseori enervantă până la explozii nervoase care se regăsesc în tentative, mai mult sau mai puţin reuşite de evadare.
Vă propunem însă un dram de pacienţă spre a revedea care sunt principalele elemente constitutive ale scheletului acestei atitudini. În orice şcoală de şoferi se subliniază aceste elemente: anticiparea manevrelor de pericol din partea altui sau altor parteneri de drum şi astfel să fie pregătit spre a fi evitat riscul unei coliziuni; respectarea strictă a regulilor de circulaţie; orice deplasare se realizează avînd mereu trează vigilenţa celui de la volan. De fapt, vigilenţa este capacitatea şoferului de a anticipa situaţiile de risc ,de a se pregăti efectiv spre a le depăşi şi evita astfel un posibil accident. Judecata, îmbinată cu decizia şi reacţia promptă implică recunoaşterea alternativelor unei situaţii survenite la un moment dat în trafic. Judecata în situaţia şoferului este conexă cu experienta acumulată, de intuiţie, spiritul anticipativ şi de gradul de educaţie al acestuia. Conduita preventivă este un sumum de reacţii şi atitudini prin care şoferul evită cu succes o situaţie de risc accidentogen. Vă sugerăm să revedeţi câteva din cele mai frecvente erori de pilotaj şi, antitezal, ce trebuia făcut spre a se evita accidental: curba este acel element geometric al drumului care cere o anume viteză de înscriere în siguranţă. Regula este ca apropierea de o curbă de pericol, semnalizată ca atare, viteza să fie redusă înainte de a o ataca. Repetăm, viteza se reduce pînă a intra în curbă. Dacă vă reamintiţi evenimentele rutiere prezentate la diferite posturi tv. veţi constata că mai mult de jumate sunt datorate negocierii cu viteză neadaptată a unor curbe.
- va urma-